مدل اولویت بندی راه های برون شهری در شرایط پیش از بحران با استفاده از شاخص استحکام شبکه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی نتایج بسیار زیان‌باری در زمینه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی در پی خواهند داشت. عملکرد زیرساخت‌های مهمی چون شبکه‌های حمل‌ و نقل ، انرژی (آب، برق و گاز) و ارتباطات نیز می‌تواند در اثر وقوع این بحران‌ها و حوادث تحت‌تاثیر قرار گرفته و باعث تشدید خسارات وارده گردد. با وجود عدم توانایی انسان برای پیش‌بینی (به طور دقیق) و جلوگیری از وقوع حوادث و بلایایی مانند زلزله (حداقل در زمان حاضر)، می‌توان با اتخاذ تصمیم‌های مناسب پیش از وقوع بحران باعث کاهش خسارات وارده گردید. در همین راستا ، در مطالعه­ ی پیش­رو، بررسی عملکرد شبکه جاده ­ای با تاکید بر ظرفیت کمان­ ها از طریق سناریو­سازی برای حالات محتمل وقوع بحران (با در نظر گرفتن بحران احتمالی وقوع زلزله) صورت می ­پذیرد. در این خصوص کمان­ های موجود در استان تهران در هر مرحله و به صورت تک تک قطع شده و ماتریس مبدا - مقصد به شبکه تخصیص داده می­ شود. خروجی­ های همفزون شبکه ، که شامل وسیله - ساعت طی شده در شبکه است ، بدست آمده و ملاک اولویت­ بندی قرار می­ گیرد. کمان های شبکه بر پایه میزان تاثیر منفی بر وسیله - ساعت شبکه ، به چهار اولویت خیلی زیاد بحرانی ، خیلی بحرانی ، بحرانی و متوسط بحرانی تقسیم شدند.

کلیدواژه‌ها